Als u de waarde van uw ontwerp moet aantonen, is een van de meest effectieve methoden het berekenen van uw rendement op investering (ROI). Kortom, u moet laten zien hoe uw ontwerpwijzigingen van invloed zijn op de bedrijfsresultaten, zoals omzet, kostenbesparingen of een andere belangrijke prestatie-indicator (KPI). Er zijn vier stappen om de ROI te berekenen:
Stap 1: Verzamel UX-statistieken in benchmarkonderzoek Ongeacht waar u mee werkt – u moet een UX-statistiek kiezen – numerieke gegevens die ons vertellen over de gebruikerservaring. Er zijn veel populaire statistieken die goed zullen werken voor de ROI. Veel van deze kunnen worden verkregen uit deze vier bronnen:
Mogelijke UX-statistieken voor de registratietaak
In ons benchmarkonderzoek konden we meerdere metrische gegevens selecteren die de ervaring van de hele site beschrijven. We zullen echter alleen een van deze UX-statistieken gebruiken bij het berekenen van de ROI. Stap 2. Selecteer KPI Vervolgens moet u een KPI selecteren om UX-statistieken in KPI’s te vertalen. Vraag uzelf af: waar geeft mijn organisatie om? Bedenk aan wie u de ROI-berekening gaat presenteren. Belanghebbenden, leiders, klanten? Waar geven ze om? KPI’s zijn afhankelijk van de specifieke kenmerken en cultuur van de organisatie, maar de meeste KPI’s komen neer op geld (zelfs non-profit). Meestal zult u proberen uw UX-statistiek om te zetten in geldwaarde. Onthoud dat ROI-berekening laat zien hoe ontwerp de zorg voor het bedrijf beïnvloedt. Dit kan soms betekenen dat u bijvoorbeeld moet berekenen hoeveel tijd er wordt bespaard met een efficiënter ontwerp. In sommige organisaties met een hoge mate van volwassenheid kunnen de UX KPI- en UX-statistieken natuurlijk hetzelfde zijn. In deze gevallen zijn ROI-berekeningen misschien niet nodig omdat het werk om de waarde van het project te bewijzen al is gedaan! Stap 3. UX-metrics omzetten in KPI’s ROI-berekening converteert voornamelijk eenheden. U neemt een eenheid (bijvoorbeeld het gemiddelde aantal seconden dat een gebruiker nodig heeft om een taak te voltooien) en verandert deze in een andere (bespaart geld). Soms zijn deze conversies vrij eenvoudig. Het is misschien gewoon twee getallen met elkaar vermenigvuldigen. In andere gevallen kunnen de berekeningen complexer zijn. Stap 4: Verantwoorde rapportage Het is belangrijk om te onthouden dat ROI-berekeningen strategische oefeningen zijn die u zullen helpen de relatieve waarde van projecten te begrijpen. Dit zijn geen financiële projecties. Laat deze cijfers alstublieft niet zien aan de financiële afdeling en vertel hen niet dat u een nauwkeurige stijging van de winst verwacht. Als gevolg hiervan hoeven ze niet perfect te zijn. Het kunnen schattingen zijn, zo gedetailleerd als u wilt. Sommige teams kiezen ervoor om rekening te houden met inflatie of de kosten van elektriciteit en verwarming voor kantoren, evenals arbeidskosten, toe te voegen. Maar schattingen zijn over het algemeen goed voor UX-besparingen, aangezien de belangrijkste reden om ze te berekenen is om ze te vergelijken met onderzoeks- en ontwikkelingskosten. Het belangrijkste is dat uw rapportage transparant is. Zorg ervoor dat uw publiek begrijpt waar uw nummers vandaan komen. Waarom uw ROI berekenen? Een betere UX-attitude is uitermate belangrijk voor het verkrijgen van meer middelen en integratie, wat uiteindelijk de UX-volwassenheid in de organisatie vergroot. Er zijn veel online ROI-calculators die het werk voor u doen, maar ze kunnen alleen helpen als uw scenario overeenkomt met het scenario van de calculator. Het is de moeite waard om te leren hoe u uw eigen conversieratio voor uw ROI kunt bepalen en de berekeningen zelf uit te voeren.
Neem contact met ons op en we bespreken verschillende mogelijkheden. E-mail: info@webdevelopmentapp.com BE: +32 499 41 46 24 Franklin Rooseveltplaats 12, 2060 Antwerpen, Belgie |
https://webdevelopmentapp.com/nl/prices.html |
