Shift 040

Werkt koffie wanneer je moe bent?

 

Werkt een bakje koffie wanneer je moe word?

Dat is de vraag die veel mensen zichzelf tegenwoordig stellen. 

Onlangs bracht de beste expert op het gebied van koffiemachines een artikel uit over koffie op kantoor

Het antwoord daar bleek: niet zo goed. Maar toch gebruiken grote bedrijven veel koffie.

Bijna iedereen drinkt het. Koffie is niet zo goed voor je. Maar toch kan het helpen doordat er caffeïne in verwerkt zit.

Werkt koffie wanneer je moe bent?

In theorie werkt koffie wanneer je moe bent. Maar zodra je te veel koffie drinkt, kan je een overschot aan caffeïne krijgen. Hierdoor stijgt de energie op een bepaald punt erg hoog. Tot slot zal de energie net zo hard dalen. Hierdoor krijg je een breakdown of heb je het gevoel dat je naar bed wilt.

Het is daarom aan te raden voorzichtig te doen met koffie. Aangeraden wordt om tussen 10 en 12 uur ‘s ochtends een bakje koffie te drinken. Vervolgens weer eentje tussen 14.00 en 17.00 uur. 

Dan ben je goed bezig. Volgens grote bedrijven. 

De link tussen cafeïne en slapeloosheid: maakt koffie je slaperig?

Het blijkt dat het overdag innemen van cafeïne eigenlijk best slecht is als je ‘s nachts niet kunt slapen. Je lichaam bestaat uit cellen, elk met hun eigen circadiane ritme. De versnellingen neuriën mee en als de zon ondergaat, beginnen ze te verschuiven om het lichaam voor te bereiden op rust.

De vrouw kan ‘s nachts moeilijk slapen, ervan uitgaande dat ze voor het slapengaan koffie heeft gedronken

Buiten het medeweten van je cellen, heb je om 19.00 uur een date in de plaatselijke coffeeshop. Je bestelt een grote koffie verkeerd omdat je stoutmoedig en gedurfd bent, maar langer van je drankje wilt genieten dan een paar rechte shots espresso.

Terwijl de heerlijke vloeistof nu je lichaam overspoelt, passeert het elke cel en maakt het weer wakker. Dus de komende paar uur zijn je cellen weer aan het werk, waardoor je wakker blijft en je alle voedingsstoffen krijgt die je nodig hebt om wakker te blijven.

Maar nu is het 23.00 uur en ben je terug van je date en klaar om te slapen. Je cellen zijn klaarwakker, dus als je eenmaal in slaap valt, zal het niet het diepe, herstellende type zijn dat je uitgerust en voorbereid op de volgende dag achterlaat.

Zo begint de cyclus van het drinken van cafeïne de hele dag om wakker te blijven omdat je de dag ervoor te laat hebt gedronken.

Maakt koffie je slaperig? Niet echt, het verstoort gewoon het natuurlijke slaappatroon van uw lichaam.