Waarom het nodig is een burn-out te voorkomen – Tips voor stressbeheersing

Burn-out is een toestand van emotionele uitputting die optreedt waaneer er een onevenwicht ontstaat tussen de vragen en de mogelijkheden. Op de werkplek leidt deze toestand vaak tot negatieve gevoelens ten opzichte van eigen medewerkers en van klanten. Een medewerker met burn-out heeft bijgevolg niet gevoel dat hij beloond of gewaardeerd wordt voor zijn job.

Onderzoek heeft onomstotelijk bewezen dat stress mensen ziek maakt. Stress is nu erkend als zijnde gevaarlijk voor hartkwalen en hoge bloeddruk. Stress wordt ook in verband gebracht met beroertes, prikkelbare darm syndroom, maagzweren, diabetes, spier- en gewrichtspijnen, miskraam tijdens de zwangerschap, en schaadt het immuniteitssysteem. Je moet zeker proberen een burn-out te voorkomen of te verminderen, want zonder behandeling zullen de burn-out symptomen geleidelijk aan erger worden. Met de tijd zal een burn-out zich niet vanzelf oplossen. Er moet wel degelijk actie worden ondernomen om stressbeheersingstrategiën toe te passen om het effect ervan op je professioneel en persoonlijk leven te vermijden of te herstellen. Het is volkomen normaal dat je zelf defensief reageert op de vraag of je symptomen van burn-out ervaart, want door de situatie zelf ben je onzeker en verlies je het vertrouwen in jezelf en in je mogelijkheden. Het is belangrijk om die defensieve houding niet de bovenhand te laten halen en je te weerhouden om stappen te ondernemen om je stressbeheersing te verbeteren.

De eerste vraag die je jezelf moet stellen is of je probeert aan onrealistische verwachtingen te voldoen. Stress kan worden verminderd door het perfectionisme uit te schakelen en tevreden te zijn met datgene wat je wel goed doet en blij te zijn met wat je bereikt hebt, eerder dan steeds maar de lat hoger te leggen. Zoek een manier om realistisch te zijn en leg jezelf grenzen op , want je hoeft heus niet altijd perfect te zijn.

Een van de meest efficiënte technieken om aan stressbeheersing te doen zijn allerlei oefeningen doen. Of het nu yoga, tai chi, een bezoekje aan de fitness of een wandelingetje rond de blok tijdens de lunchpauze is, alles helpt. Bij de tips om stress te verminderen hoort ook het veranderen van je levensstijl, zoals jezelf eens laten masseren, een warm bad nemen of een andere lichaamsbehandeling ondergaan. Natuurlijk helpen ook een gezonde voeding en voldoende slaap om de kans op een burn-out te verminderen.

Het allerbelangrijkste is je er steeds van bewust bent dat je niet alleen bent. De meeste werknemers zullen toch tenminste eenmaal in hun loopbaan een burn-out ervaren. Neem de verantwoordelijkheid voor je symptomen zonder jezelf de schuld te geven en laat toe dat je wat meer aandacht aan jezelf besteedt en zo zul je in staat zijn om de controle over je burn-out te behouden beter om te gaan met stress en de symptomen ervan.

Klik hier voor de site : https://burnoutmonitor.nl/