Als onderneming kom je uiteindelijk wel eens bij de vraag of je iets wel of niet uit wilt besteden. Het is een strategische keuze waarbij je een of meerdere activiteiten uit wilt besteden aan een ander bedrijf. Daar zijn verschillende redenen voor. Het heeft voor- en nadelen en het is erg belangrijk om die op een rijtje te zetten voordat je deze strategische keuze overweegt. Wat zou je als bedrijf dan uit kunnen besteden? Dat kan echt van alles zijn, maar dat is niet altijd nodig. Steeds meer handige tools komen online waardoor uitbesteding niet nodig is en waardoor personeel zelf zaken kan regelen. Denk bijvoorbeeld aan employee self service. Hierdoor kan een werknemer zelf zaken inzien, wijzigen of invoeren. Dit bespaart veel tijd en uitbesteding is niet nodig. Over het algemeen wordt dit gedaan binnen eigen land. Dit maakt de communicatielijn korter en het is sneller gedaan. Zeker bij kleinere bedrijven is dit het geval. Je hebt ook uitbesteding naar andere landen. Nearshoring wordt bijvoorbeeld veel gedaan en betekent uitbesteding naar landen dicht in de buurt van Nederland. Denk aan Poolse werknemers die in de kassen gaan werken. Of juist werk dat in die landen wordt gedaan. Offshoring is weer uitbesteding naar landen verder weg. Denk aan India of China waar veel werk wordt gedaan voor bedrijven in het westen. De voornaamste reden is het besparen van kosten door offshoring. Loonkosten in landen in het oosten liggen veel lager terwijl de kennis er wel is en ze meestal wel Engels kunnen spreken. Werkkosten is iets waar altijd zo veel mogelijk op bespaart kan worden. Denk aan de werkkostenregeling wat daar allemaal in benoemd is en waar zo veel mogelijk op bespaart probeert te worden. Outsourcing is de Engelse term en outsourcen wordt in Nederland ook wel gebruikt. Insourcing is het tegenovergestelde. Er worden dan mensen in dienst genomen voor bepaalde zaken. Het is de complement van outsourcen. |
Klik hier voor de site : http://www.cbbs.nl/ |